domingo, 16 de diciembre de 2012

Aplicació de les TIC als processos educatius


Després de llegir el que diu la normativa (L.O.E., Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació) vers l'aplicació de les  noves tecnologies a l'àmbit educatiu, com ara:

"...garantir l'accés de tothom a les tecnologies de la informació i la comunicació...s'ha de fomentar una primera aproximació...les tecnologies de la informació i la comunicació s'han de treballar en totes les àrees... iniciant-se en el seu ús com a mitjà d'expressió, de comunicació i de coneixement... aprendre durant tota la vida..."

Ens podem preguntar si és suficient el que diu la normativa i si realment s'està aplicant a l'escola.

És suficient? Crec que sí. 
S'està aplicant a l'escola? No ho crec. 

Per una banda, si llegim un poc la història de com s'han volgut introduir les noves tecnologies, anys 80 fins ara, veurem que hi han hagut alt i baixos contínuament. Han passat de ser una prioritat als 80 (sense aportar realment recursos per dur-la a la pràctica) a deixar-la de banda (crisi dels 90). I quan Europa fa una proposta amb un pla d'actuació i tenim recursos econòmics, els nostres polítics comencen a dividir i a fer propostes amb la dissolució directa dels plans d'actuació i dels recursos econòmics.

Per altra banda, els mestres no deixen de ser persones, i com a tals, poden agafar mals costums. Les quals són difícils de  canviar, però no impossibles. Són part responsable del problema també. Una persona que fa 30 ó 40 anys que es dedica a repetir cada dia el mateix, que s'ha dedicat a fer la mateixa rutina durant tota la seva vida laboral, sense preocupar-se per actualitzar els seus coneixements, considero que és molt difícil fer-la canviar. Voler que fomenti uns valors, com aprendre durant tota la vida, voler que apliqui altres corrents didàctiques, sincerament no ho veig. Clar que no són tots els professionals, però sí un gran nombre. De fet, els podem trobar a qualsevol àmbit educatiu, des de les escoles fins a les universitats. 

En aquests casos què hauríem de fer? Jo aplicaria  la màxima de renovar-se o morir. Si volem estudiants del segle XXI, necessitem professionals del segle XXI. Les administracions tenen una gran feina de reciclatge dels professionals i de facilitar les eines. Però també, els professionals han de voler pujar al tren.

Si el que diu la normativa s'està aplicant o no a l'escola depèn molt de les mateixes escoles (de les persones que hi treballen) i de les administracions (fan o no correctament la seva feina de control, supervisió i ajuda). Per tant, ens hauríem de plantejar què s'ha de canviar per dur a terme el que diu la normativa. Canvis? 

No hay comentarios:

Publicar un comentario