domingo, 30 de diciembre de 2012

Algunas consideraciones en torno al software para Educación Infantil






Reflexió sobre la lectura:

El primer que crida l'atenció és que es tracta d'un text escrit a l'any 2000. Fa un poc més de 12 anys!

Les dades numèriques no estan, per tant, actualitzades, però de les consideracions que fa del software dirigit als infants, dotze anys més tard, crec que encara es cometen els mateixos errors:

Al treball d'investigació els aspectes que tracta principalment el professor Urbina sobre el software dirigit als infants són:

Presentació del producte amb frases pretesament impactants i un regal adjunt. 
Dispersió d'edats/inespecificitat del destinatari.

Instruccions, consignes, indicacions. 
Menús/barres de botons, els punters.
Ús tutelat o autònom, complexitat de les tasques.
Adaptació a les capacitats psicomotores dels infants.
Tractament dels errors.
Variables idiomàtiques.
Guíes didàctiques.


No crec que aquests aspectes hagin canviat molt els darrers 12 anys. De fet, són presents a la actualitat. Per atraure l'atenció dels infants i dels pares els productes han de cridar l'atenció i oferir coses que els altres no fan. A més, si et regalen un producte extra pel mateix preu, encara millor. 

He trobat un llibre per començar a llegir que s'adreçava a edats compreses entre els 18 mesos i els 3 anys. Com es comenta a l'estudi, ja des dels 18 mesos hi ha una oferta de productes tecnològics.

Desconec si han variat les instruccions, però sí és cert, que cada vegada a i tot el software aquest aspecte ha millorat molt. Trobem ajudes virtuals, tutorials, guíes didàctiques i fins i tot informació extra quan deixem el ratolí sobre una icona. El mateix passa amb els menús i els botons dels programes, solen estar molt ben adaptats al tema principal (animals, sons...)

En quant a l'ús, és responsabilitat dels pares fer un bon ús del software. Els nens poden no tenir encara desenvolupada una capacitat cognitiva suficient per fer front a les tasques proposades, per fer front als errors i també per reconèixer si s'adapta a les capacitats psicomotores dels infants. Les tablets ajuden molt en aquest aspecte. És molt més fàcil dirigir els punters amb el dit (per als infants) que no fent ús d'un ratolí. L'ajuda i guia dels pares és fonamental.

Per acabar, a nivell europeu es molt comú trobar programes traduïts als principals idiomes (anglès, alemany, francès, espanyol i italià), ja que com es comenta a l'estudi és una mesura d'abaratiment de costes, i no conec cap empresa que no vulgui abaratir els costes.  

Després de la lectura, a l'hora de triar qualsevol programa per infants hauríem de veure si ofereix realment allò que cerquem, però des del punt de vista dels infants (quan es pugui), d'allò que realment necessita i no d'allò que volen els pares, ja que de vegades no és el mateix. També s'haurà de valorar què aporta i com ho fa (com es presenta en pantalla el programa). 

No hay comentarios:

Publicar un comentario