domingo, 6 de enero de 2013

La comunicació en un centre

Ja hem comentat amb anterioritat la importància de crear i mantenir un canal de comunicació escola-família pel bé dels infants. Ara toca parlar de com afecta aquesta necessitat al propi centre.

Encara no he tingut el plaer de fer feina a un centre, pel que ens transmeten els docents, a una escola ens podem trobar tot tipus d'espècimen; professors entregats a les TIC, molt socials... fins arribar al que no comunica i no vol saber res del centre, només existeixen ell i la seva aula. Que, per altra banda, no es seva. He aquí un problema, la no comunicació dins d'un mateix centre del personal.  

Un centre educatiu i, en general, qualsevol centre laboral, no pot funcionar mai bé sinó hi ha comunicació. Alguna part es ressent sempre, si un mestre no es comunica amb la resta està deixant passar oportunitats per conèixer altres metodologies d'ensenyament, altres respostes davant a problemes que sempre poden sorgir, altres punts de vista diferents als nostres i que, perquè no, poden resultar més adequats en segons quines situacions. És a dir, no vivim sols, els nens han d'aprendre a comunicar-se i relacionar-se amb tothom, ells han de triar amb qui volen tenir més o menys contacte, però no poden eliminar aquesta oportunitat de conèixer, participar i col·laborar amb la resta d'alumnes de l'escola. Però sí els troben dins del mateix centre!

Per altra banda, la comunicació entre docents i resta de personal ha de ser sempre dins del mateix nivell, és a dir, seguint una metodologia horitzontal. Tots som igual d'importants i ens hem de respectar. Els mestres d'infantil no són menys competents que els de primària, imagino que no hi ha ningú capaç de pensar semblant tonteria, però per si de cas.

Per exemple, Crec que les activitats intercicles que es fan a les escoles són una bona manera de posar en comú mestres de diferents àrees i cicles.

Fins i tot, hem de veure a la direcció com un més, de fet és el que són. Ningú que jo sàpiga ha nascut sent directors. A més, és un càrrec que hauria d'anar canviant de persona per entendre com funciona, i veure i viure les avantatges i les desavantatges que té aquest càrrec.

A modus de conclusió, la comunicació dins del centre ha de partir des del respecte, amb l'objectiu de millora de les competències a nivell personal i grupal. No és un tema que s'ha  de deixar de costat, intentat trobar solucions en cas de que aquesta comunicació no sigui la adequada.

No hay comentarios:

Publicar un comentario